به چه کسی مقیم دائم کانادا می گویند؟

مقیم دائم کانادا به شخصی گفته می شود که بعد از مهاجرت به کانادا به او اقامت دائم داده شده است. کسانی که اقامت کانادا دارند، شهروند کانادا نیستند. بلکه شهروندان کشورهای دیگر هستند که به کانادا مهاجرت کرده اند و وضعیت اقامت دائم را کسب کرده اند.

توجه کنید که کسانی که با ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای توریستی و سایر روش های اقامت موقت وارد کانادا شده و در این کشور زندگی می کنند، مقیم دائم کانادا نیستند.

به بیان دیگر مقیم دائم کانادا کسی است که می تواند در هر کجای کانادا زندگی و کار کند و حق ورود و خروج به مرزهای کانادا را دارد اما هنوز سیتیزن کانادا (شهروند کانادا) نیست.

در ادامه می گوییم که گرفتن اقامت کانادا چه مزیت هایی دارد و مقیم دائم کانادا از چه امکاناتی برخوردار است:

مزایای گرفتن اقامت کانادا

اگر بتوانید اقامت کانادا را به دست بیاورید، از مزایای قابل توجهی برخوردار می شوید. از جمله:

  • حق زندگی، تحصیل و کار در هر کجای کانادا را دارید.
  • می توانید برای دریافت شهروندی کانادا اقدام کنید.
  • از خدمات بیمه درمانی رایگان کانادا بهره مند می شوید.
  • تحت حمایت دولت کانادا خواهید بود.

شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان

اگر شما هم از علاقه مندان مهاجرت به کانادا هستید، حتما این سوال برایتان پیش امده که به عنوان یک متقاضی ایرانی برای اقامت در کانادا باید چه شرایطی داشته باشید.

پاسخ این است که دولت کانادا برنامه های مهاجرتی زیادی را اجرا می کند که غیر کانادایی ها – از جمله متقاضیان ایرانی- می توانند از طریق آنها اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

بنابراین برای اینکه با شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان آشنا شوید، باید شرایط هر کدام از این برنامه ها را بررسی کنید. در ادامه همه این برنامه ها را معرفی می کنیم اما بیایید ابتدا از بهترین روش اقامت کانادا شروع کنیم:

بهترین روش اقامت کانادا

اینکه بهترین روش اقامت کانادا چیست بستگی به شرایط متقاضی دارد. یعنی ممکن است یک مسیر برای یک متقاضی بهترین باشد اما برای متقاضی دیگر  اصلا مناسب نباشد.

ما در اینجا روش های دریافت اقامت دائم کانادا را همراه با شرایط و هزینه های هر کدام لیست کرده ایم. شما می توانید شرایط لازم برای هر روش را بررسی کنید تا بهترین روش اقامت کانادا که متناسب با شرایط خودتان باشد را انتخاب کنید:

روش های دریافت اقامت کانادا در سال 2022

1- اقامت کانادا از طریق تحصیل

برای گرفتن اقامت کانادا از طریق تحصیل، باید ابتدا با ویزای تحصیلی وارد کانادا شوید. ویزای تحصیلی کانادا یک ویزای اقامت موقت است. بنابراین بعد از پایان تحصیل، باید پروسه تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا را طی کنید.

به این ترتیب که ابتدا باید اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا بگیرید و حداقل یک سال با ویزای کار در کانادا کار کنید. سپس می توانید از طریق برخی از برنامه های اقامت دائم کانادا مثل برنامه های استانی یا برنامه های اکسپرس اینتری برای دریافت اقامت اقدام کنید.

هزینه اقامت کانادا از طریق تحصیل

اگر به دنبال گرفتن اقامت کانادا با کمترین هزینه هستید، اقامت تحصیلی می تواند برای شما گزینه خوبی باشد. در این صورت فقط باید انقدر پول داشته باشید که بتوانید هزینه تحصیل در کانادا را پرداخت کنید.

مدت زمان گرفتن اقامت کانادا از طریق تحصیل

توجه کنید که پروسه دریافت اقامت دائم کانادا از طریق تحصیل نسبت به سایر روش ها طولانی تر است و چند سال زمان می برد تا به اقامت دائم کانادا برسید. بنابراین اگر مدت زمان گرفتن اقامت کانادا برای شما مهم است این روش گزینه مناسبی برای شما نیست.

2- اقامت کانادا از طریق ازدواج

برای گرفتن اقامت کانادا از طریق ازدواج فردی که در کاناداست و قصد دارد اسپانسر شود و متقاضی که قصد دارد از طریق همسر خود به کانادا مهاجرت کند هر دو باید شرایط لازم را داشته باشند:

  1. هر دو باید حداقل 18 ساله باشند.
  2. اسپانسر (فردی که در کاناداست) باید اقامت دائم کانادا داشته باشد یا شهروند کانادا باشد.
  3. اسپانسر باید پول کافی برای تامین زندگی همسر خود را به مدت سه سال داشته باشد.
  4. اسپانسر باید خودش در داخل کانادا زندگی کند (یعنی حتی اگر شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد، اما در داخل کانادا ساکن نباشد پذیرفته نیست).
  5. ازدواج آنها باید حقیقی باشد. ازدواج صوری برای اقامت کانادا جرم است.

مدت زمان گرفتن اقامت کانادا از طریق ازدواج

در این روش همسر متقاضی که مقیم دائم یا شهروند کانادا است، باید برای اسپانسری درخواست دهد. متقاضی هم که قصد پیوستن به همسر خود را دارد باید برای اقامت دائم کانادا درخواست دهد. درخواست ها باید به صورت همزمان ارسال شوند. در صورت تایید، متقاضی اقامت دائم کانادا را به دست می آورد.

گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج حدودا یک سال طول می کشد. می توان گفت این روش، یکی از سریع ترین راه های اقامت کانادا است.

3- اقامت دائم کانادا از طریق کار

اقامت کانادا از طریق کار بین متقاضیان ایرانی بسیار پر طرفدار است. یکی از علت های این جذابیت هزینه پایین مهاجرت به کانادا از طریق کار است. در واقع اگر به دنبال کسب اقامت کانادا با کمترین هزینه هستید، احتمالا این روش برای شما بهترین گزینه باشد.

قبلا گفتیم که گرفتن اقامت کانادا از طریق تحصیل نیز یک روش ارزان مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت است. اما برتری اقامت کانادا از طریق کار نسبت به اقامت تحصیلی این است که با مهاجرت کاری شما از ابتدا با ویزای اقامت دائم کانادا وارد این کشور می شوید. در حالی که پروسه دریافت اقامت دائم کانادا از طریق تحصیل طولانی تر است.

نکته مهمی که برای کار در کانادا باید به آن توجه کنید این است که اداره مهاجرت برای بررسی درخواست های اقامت دائم کانادا که متقاضیان مهاجرت کاری ارسال می کنند از سیستم امتیاز دهی استفاده می کند که اکسپرس اینتری express entry نام دارد.

سیستم اکسپرس اینتری دو مرحله ای است و برای پذیرفته شدن در مرحله اول شما باید حداقل 67 امتیاز به دست بیاورید. این امتیاز با توجه به سطح تحصیلات، سن، سابقه کاری، مدرک زبان و … به متقاضی داده می شود.

4- اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری  

دریافت اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری یک روش ایده آل برای کسانی است که از تمکن مالی کافی برخوردار هستند. راه های زیادی برای اخذ اقامت کانادا با سرمایه گذاری وجود دارد. اینکه کدام روش را انتخاب کنید بستگی به شرایط شما دارد. ما در مقاله سرمایه گذاری در کانادا تقریبا همه روش های اقامت سرمایه گذاری کانادا را توضیح داده ایم.

هزینه اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

هزینه اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری بستگی به روش انتخابی دارد. برای مثال اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک که یک روش محبوب دریافت اقامت دائم کانادا برای ایرانیان است، به 350 هزار دلار کانادا سرمایه گذاری نیاز دارد (این برنامه فعلا بسته است). این روش به مدرک زبان نیاز ندارد.

خرید بیزینس، ثبت شرکت، اجاره یا خرید زمین کشاورزی در کانادا، روش های کار آفرینی و… روش های ارزان تری برای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری هستند. در ادامه مقاله هر یک از این روش ها را توضیح می دهیم.

کمترین هزینه اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری، 100 هزار دلار کانادا است. در این روش که به سرمایه گذاری صد هزار دلاری کانادا معروف است، شما باید یک کسب و کار در یکی از مناطق کم جمعیت استان بریتیش کلمبیا راه اندازی کنید.

5- اقامت کانادا از طریق کارآفرینی

روش های دریافت اقامت دائم کانادا از طریق کارآفرینی متنوع هستند. در واقع هر استان کانادا برنامه کارآفرینی متفاوتی دارد. اما به طور کلی در این روش باید پروسه زیر را طی کنید:

  1. با ویزای کاری وارد استان می شوید و بیزینس خود را راه اندازی می کنید.
  2.  پس از اجرای بیزینس از استان نومینیشن یا گواهی نامزدی می گیرید.
  3. بعد از گرفتن نومینیشن از استان، اداره مهاجرت برای شما ویزای اقامت کانادا را صادر می کند.

هزینه اقامت کانادا از طریق کارآفرینی

اگر برای اقامت در کانادا روش کار آفرینی را انتخاب کنید با توجه به استان و برنامه مورد نظر هزینه ها متفاوت است.