طبق قوانین مربوط به املاک و مستغلات در ابوظبی، افراد غیر بومی در حال حاضر مجاز به داشتن ملک فقط در قالب آپارتمان و ویلا هستند. چهار سیستم اصلی وجود دارد که بر خرید املاک و مستغلات در پایتخت کشور حاکم است. این شامل:

1- مصطحا: از طریق قراردادهای مصطحه، خریداران خارجی این حق را دارند که از استفاده، تغییر یا ساخت واحدهای مسکونی خریداری شده برای مدت زمان معین برخوردار شوند. همچنین مجاز به داشتن واحدهای مسکونی تا 50 سال می باشند. دوره تمدید با توافق با طرف های مربوطه برای مدت زمان مشابه انجام می شود.

2- سند مالکیت: به غیر بومیان، 99 سال سند مالکیت واحدهای مسکونی داده می شود. بدون در نظر گرفتن مالکیت زمین، صاحبان املاک خارجی می توانند به طور کامل ویلاها و آپارتمان هایی را که خریداری می کنند، در اختیار داشته باشند.

3- اجاره بلندمدت: برای یک دوره اولیه، اجاره بلندمدت کمتر از 25 سال نیست.

4- حق انتفاع: قرارداد حق انتفاع با ایجاد امکان تملک ملک مسکونی به خارج از کشور برای بیش از 99 سال، مالکان را نیز قادر می سازد تا از ملک و امکانات آن بدون تغییر آن استفاده کنند.

ماده اصلاح شده در قانون املاک ابوظبی

در سال 2019، اصلاحاتی در قانون املاک و مستغلات ابوظبی در رابطه با مالکیت املاک خارجی در مناطق سرمایه گذاری انجام شد. یکی از این تغییرات مقرر می‌دارد کسانی که بیش از 10 سال قرارداد «مصطحه» یا «انتفاع» دارند، حق دارند بدون رضایت مالک، در اموال خود از جمله حق رهن تصرف کنند. همچنین موجر نباید بدون رضایت مستحق یا صاحبان انتفاع، ملک را در رهن بگذارد.
املاک آزاد در ابوظبی

اصلاحات جدید در قوانین املاک ابوظبی اکنون این امکان را برای مهاجران فراهم می کند تا ملک آزاد در پایتخت امارات بخرند. در حال حاضر، برترین مناطق سرمایه گذاری برای خرید ملک در ابوظبی شامل جزیره سعدیات، جزیره یاس، ساحل الرها، شهر مصدر و غیره است.