ویزای استارتاپ کانادا به دارندگان کسب و کارها و اعضای خانوده آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با راه اندازی کسب و کار خود در این کشور برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند. در هنگامی که متقاضیان منتظر مشخص شدن وضعیت اقامت خود هستند، متقاضی اصلی می‌تواند با اخذ مجوز موقت کار در کانادا، همراه با خانواده خود به کانادا سفر کرده و شروع به راه اندازی کسب و کارشان کنند.

از زمان راه اندازی ویزای استارتاپ به عنوان یک برنامه آزمایشی در سال ۲۰۱۳، صدها متقاضی واجد شرایط توانستند کسب و کار خود را در کانادا شروع کنند. این ارقام هر ساله با افزایش همراه بوده است. در سال ۲۰۱۷، این برنامه به یک گزینه دائمی برای کارآفرینان مهاجر که علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا هستند تبدیل شد.

از آنجایی که اقتصاد کانادا همچنان یک دوره رشد اقتصادی را تجربه می‌کند، ویزای استارت آپ جز یکی از چندین طرح مهاجرتی شد که به نیروی کار با استعداد خارجی این امکان را می‌دهد که بازارکار کانادا شوند.

اگر استعداد ارائه ایده‌های نوآورانه را ندارید، برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا اقدام نکنید! دولت این کشور برنامه ویزای استارتاپ کانادا را برای جذب کارآفرینان خارجی و اعطای اقامت به آن‌ها ایجاد کرده‌ است. اما در تعیین شرایط آن سختگیری لازم را به خرج داده و اصلا بی‌گدار به آب نزده است. بنابراین فقط کسانی که به معنای واقعی خلاق و مرد چالش و عمل هستند، می‌توانند اقدام کنند. این افراد باید بتوانند با ارائه مدل‌های نوآورانه کسب و کار اقتصاد کانادا را پیشرفت دهند. بر اساس این برنامه طرح شما باید آنچنان قوی باشد که سازمان‌های سرمایه گذاری کانادا را متقاعد به سرمایه گذاری کند. می‌پرسید چگونه؟ در این مقاله صفر تا صد ویزای استارتاپ کانادا را بررسی خواهیم کرد. 

ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

قبل از پرداختن به همه موارد مهم درباره ویزای استارتاپ، باید به این سوال پاسخ دهیم که «ویزای استارتاپ کانادا چیست؟» برنامه ویزای استارت آپ کانادا (SUV) یکی از گزینه‌های مهاجرت تجاری یا ویزای سرمایه گذار این کشور است. این ویزا به شما امکان می‌دهد با راه اندازی کسب و کار در هر نقطه از کشور به کانادا مهاجرت کنید. بدیهی است که کسب و کار مورد نظر باید شرایط لازم را داشته باشد تا بتوانید در برنامه خود موفق باشید. به طور کلی، کسب و کار شما باید نوآورانه باشد، برای کانادایی‌ها شغل ایجاد کند و بتواند در سطح بین المللی رقابت کند.

برنامه ویزای استارتاپ کانادا در 31 مارس 2018 دائمی شد و تا سه سال قبل از آن به صورت آزمایشی اجرا می‌شد. داوطلبان می‌توانند ابتدا با مجوز کار که توسط سرمایه گذار مستقر در کانادا حمایت می‌شود به کانادا بیایند و پس از راه اندازی کسب و کارشان واجد شرایط اقامت دائم شوند. اگر علاقه مند به مهاجرت استارتاپ کانادا هستید، اولین قدم این است که از یکی از سازمان‌های حمایت از استارتاپ  نامه پشتیبانی دریافت کنید.

کانادا مقر استارتاپ های موفق جهان است. به عنوان مثال، شاپیفای در سال 2008 صرفا یک استارت آپ مستقر در انتاریو بود و حالا به آن نگاه کنید! بودجه استارتاپ‌ها در این کشور در سال 2021 به 11.8 میلیارد دلار رسید که نسبت به ارقام سال 2020 پیشرفت فوق العاده‌ای به شمار می‌رفت. این موضوع باعث رشد روز افزون لیست استارتاپ های موفق کانادا شده است.

سازمان‌های تعیین شده ویزای استارتاپ کانادا

سازمان های تعیین شده گروه های تجاری هستند که برای سرمایه گذاری یا حمایت از استارتاپ‌های پیشنهادی مهاجران، تایید شده‌اند. این سازمان‌ها انتخاب می‌کنند که کدام پیشنهادات تجاری را بررسی کنند. هر سازمانی فرآیند پذیرش خود را برای پیشنهادها دارد و معیارهایی برای ارزیابی آنها تعیین کرده است. به عنوان مثال، ممکن است یک سازمان از شما بخواهد که مفهوم کسب و کار خود را شخصا ارائه دهید یا جزئیات بیشتری درباره آن بگویید. اگر سازمانی تصمیم بگیرد ایده کسب و کار شما را بررسی کند، پتانسیل پیشنهاد شما و موفقیت یا عدم موفقیت آن را ارزیابی می‌کند. سازمان‌های تعیین شده ویزای استارتاپ کانادا عبارتند از:

1. venture capital

اولین چیزی که باید در مورد venture capital در نظر داشته باشید این است که این گروه‌ها لزوما برای همه کارآفرینان مناسب نیستند. از همان ابتدا، باید بدانید که سرمایه گذاران خطرپذیر به دنبال کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و شرکت‌هایی با پتانسیل رشد بالا در بخش هایی مانند فناوری اطلاعات، ارتباطات و بیوتکنولوژی هستند.

venture capital ها برای کمک به انجام یک پروژه امیدوارکننده (اما با ریسک بالاتر)، یک موقعیت سهام در شرکت می‌گیرند. این شامل واگذاری برخی از مالکیت یا حقوق صاحبان کسب و کار به یک طرف خارجی است. venture capital ها همچنین انتظار بازگشت سالم سرمایه‌گذاری خود را دارند که اغلب زمانی ایجاد می‌شود که کسب‌وکار شروع به فروش سهام به عموم می‌کند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در این سازمان‌ها هستید، حتما به دنبال سرمایه گذارانی باشید که تجربه و دانش مرتبط با کسب و کار شما را دارند. این سازمان‌ها و همچنین angel investor ها از شما پول دریافت نمی‌کنند، بلکه روی کسب و کار شما سرمایه گذاری می‌کنند.

2. Angel investor

این سازمان‌ها عموما افراد ثروتمند یا مدیران بازنشسته شرکت هستند که مستقیما در شرکت‌های کوچک تحت مالکیت دیگران سرمایه گذاری می‌کنند. آنها غالبا رهبرانی هستند که نه تنها تجربه و بلکه دانش فنی و یا مدیریتی خود را نیز به اشتراک می‌گذارند. Angel investor ها تمایل دارند مراحل اولیه کسب و کار را با سرمایه گذاری هایی بین 25000 تا 100000 دلار تامین کنند. اما برخی سرمایه‌گذاران نهادی سرمایه‌های بزرگ‌تر در حدود 1,000,000 دلار را ترجیح می‌دهند. این افراد در ازای به خطر انداختن پول خود، حق نظارت بر شیوه‌های مدیریت شرکت را برای خود محفوظ می‌دارند که شامل یک کرسی در هیئت مدیره و تضمین شفافیت است.

3. Business incubator

Business incubator یا  شتاب دهنده‌ها، به طور کلی روی بخش فناوری پیشرفته تمرکز می‌کنند و کسب و کار را در مراحل مختلف توسعه پشتیبانی می‌کنند. Business incubator محلی توسعه اقتصادی نیز وجود دارند که در زمینه هایی مانند ایجاد شغل، احیا و میزبانی و اشتراک خدمات متمرکز هستند.

معمولا Business incubator ها از مشاغل آینده و سایر شرکت های نوپا دعوت می‌کنند تا محل و منابع اداری، لجستیکی و فنی خود را به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، یک Business incubator ممکن است استفاده از آزمایشگاه‌های خود را به اشتراک بگذارد تا یک کسب و کار جدید بتواند قبل از شروع تولید، محصولات خود را ارزان‌تر توسعه داده و آزمایش کند. این سازمان‌ها به شما پول نمی‌دهند بلکه مبلغی هم دریافت می‌کنند تا استارتاپ شما را برای شروع کار آماده کنند. 

مراحل ویزای استارتاپ کانادا

برای اخذ ویزای استارتاپ باید به صورت مرحله به مرحله اقدام کنید و نمی‌توانید کارها را به صورت همزمان انجام دهید. مراحل ویزای استارتاپ کانادا عبارتند از:

مرحله 1: ایده کسب و کار خود را به سازمان های تایید شده ارسال کنید. 

با این گروه‌ها تماس بگیرید و ایده کسب و کار خود را به آنها ارسال کنید. با مراجعه به وب سایت آن‌ها، می‌توانید خلاصه‌ای از روند درخواست آنها را نیز پیدا کنید. برخی از این سازمان‌ها ممکن است انتظار داشته باشند یک طرح تجاری کامل ارائه دهید و برخی دیگر ممکن است اینطور نباشند. اگر سازمانی انتظار طرح تجاری داشت، می توانید نمونه طرح استارتاپ کانادا را  ارسال می‌کنید تا بتوانید نظر آنها را جلب کند.

مرحله 2. نامه پشتیبانی را دریافت کنید.

هنگامی که یکی از گروه‌های تعیین شده را برای حمایت از کسب و کار خود متقاعد کردید، آنها نامه‌ پشتیبانی برای شما ارسال می‌کنند. آنها همچنین یک گواهی تعهد به سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) ارائه می‌کنند. این گواهی جزئیات توافق و تعهد بین سازمان تعیین شده و نامزد را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که ممکن است برای طرح ارائه شده از بیش از یک سرمایه گذار حمایت دریافت کنید که به عنوان سندیکا شناخته می‌شود. در این صورت، سازمان‌های حامی شما یک گواهی تعهد مشترک به IRCC ارائه می‌کنند.

مرحله 3: الزامات زبان را برآورده کنید.

به عنوان متقاضی اخذ استارتاپ ویزای کانادا باید بتوانید به زبان انگلیسی یا فرانسوی (و یا هر دو) ارتباط برقرار کرده و کار کنید. بنابراین باید مدرکی مبنی بر مهارت زبان به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ارائه  دهید. یعنی باید در آزمون زبان که مورد تایید IRCC است، شرکت و نمره قابل قبول را کسب کنید.

مرحله 4: ثابت کنید کسب و کار شما شرایط مالکیت را دارد.

زمانی که برای یک برنامه درخواست می‌دهید، آن کسب و کار می‌تواند حداکثر پنج مالک داشته و هر متقاضی باید حداقل 10 درصد از حق رای در کسب و کار را داشته باشد. سازمان سرمایه گذاری تعیین شده و متقاضی یا متقاضیان باید با هم بیش از 50 درصد از حق رای در کسب و کار را داشته باشند.

مرحله 5: بودجه کافی برای اقامت در کانادا داشته باشید.

شما باید به دولت کانادا ثابت کنید که پس از اقامت در کانادا، بودجه کافی برای حمایت از خود و خانواده خود را خواهید داشت. چرا که دولت این کشور هیچ گونه حمایت مالی برای مهاجران کارآفرین ارائه نمی‌کند.

توجه داشته باشید که تمام مراحل اخذ ویزای استارتاپ (به جز الزامات زبان) حقوقی هستند و برای تضمین موفقیت درخواست خود، حتما باید از یک وکیل حقوقی کمک بگیرید. وکلای تیم ای ویزا از صفر تا صد اخذ ویزای استارتاپ کانادا در کنار شما هستند تا بتوانید به کانادا مهاجرت کرده و بهترین نتیجه ممکن را در کسب و کار خود تجربه کنید.

مهم‌ترین شرایط ویزای استارتاپ کانادا

  • نامه پشتیبانی شما باید از طرف یک سازمان تعیین شده باشد که ثابت کند آن سازمان مایل به حمایت از استارت آپ شما است.  
  • حداقل نمره معیار زبان (سطح 5) را در صحبت کردن، خواندن، شنیدن و نوشتن به زبان انگلیسی یا فرانسوی کسب کنید.
  • دولت کانادا از ویزای سرمایه‌گذار حمایت مالی نمی‌کند. پس باید بتوانید ثابت کنید که پول کافی برای اسکان خود و خانواده‌تان در کانادا را دارید.

اگر پروژه کسب و کار فرد کارآفرین مناسب تشخیص داده شود، حدود 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا گواهی تعهد و نامه پشتیبانی از نهاد تعیین شده را دریافت کند. پس از دریافت نامه پشتیبانی، می‌توان درخواست اقامت دائم را ارسال کرد. نهایی کردن درخواست برای صدور ویزا تقریباً 18 ماه طول می‌کشد.

تضمین مالی برای اقامت استارتاپ کانادا

همانطور که اشاره کردیم، یکی از شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا این است که ثابت کنید که از بودجه کافی برای حمایت از خود و خانواده خود در کانادا برخوردار هستید. اندازه این مبلغ به تعداد اعضای خانواده شما بستگی دارد. طبق اعلام سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا، مقدار بودجه تضمین مالی برای اقامت استارتاپ کانادا به این شرح است:

تعداد اعضای خانواده بودجه مورد نیاز (دلار کانادا)
1 12.960 دلار
2 16.135 دلار
3 19.936 دلار
4 24.083 دلار
5 27.315 دلار
6 30.806 دلار
7 34.299 دلار
برای هر عضو بیشتر 3.392 دلار

توجه داشته‌ باشید که این هزینه‌ها می‌تواند به صلاحدید دولت کانادا تغییر کند. به عنوان یک کارآفرین همچنین باید مبلغی را برای کسب و کار خود تضمین کنید که حداقل آن به این شرح است:

  • 200000 دلار کانادا برای venture capital ها
  • 75000 دلار کانادا برای Angel investor ها

برای سرمایه گذاری در Business incubator نیازی به ارائه تضمین مالی نخواهید داشت. اینها حداقل هزینه مورد نیاز برای تضمین مالی است، اما توصیه می‌شود که در هنگام مهاجرت به کانادا تا حد امکان سرمایه وارد کنید. کسب‌وکارهای جدید و استارتاپ‌ها یک شبه به سود نمی‌‌رسند. بنابراین باید آن مقدار پول را که برای امرار معاش خود و خانواده نیاز است، همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر هنگام ورود به کشور کانادا بیش از 10000 دلار کانادا همراه خود داشته باشید، باید به افسر خدمات مرزی و آژانس (CBSA) اطلاع دهید.

هزینه های ویزای استارتاپ کانادا

برای اخذ ویزای SUV کانادا علاوه بر تضمین مالی که برای زندگی و کسب و کار شما در نظر گرفته می‌‌شود، باید هزینه‌هایی هم‌‌ به اداره مهاجرت و شهروندی این کشور پرداخت کنید. هزینه‌‌های ویزای استارتاپ کانادا عبارتند از:

هزینه درخواست هزینه مورد نیاز (دلار کانادا)
متقاضی اصلی 1.540 دلار
همسر 1.040 دلار
فرزند زیر 18 سال 150 دلار
هزینه حقوقی بستگی به شرکت حقوقی دارد
گروه سه نفره (یا بیشتر) از هنرمندان 255 دلار


هنگام درخواست برای برنامه ویزای استارتاپ، همچنین باید 500 دلار برای حق اقامت خود، 500 دلار برای حق اقامت همسر و 225 دلار برای حق اقامت فرزند خود پرداخت کنید. توجه داشته باشید که در صورت شروع پردازش درخواست، هزینه‌های پردازش قابل استرداد نیست. اگر درخواست رد شود، تصمیم به لغو درخواست خود داشته باشید، یا اگر تصمیم به عدم مهاجرت به کانادا داشته باشید، تنها هزینه حق اقامت دائم قابل استرداد خواهد بود.

شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق استارتاپ

به عنوان مالک یک کسب و کار در کانادا باید صلاحیت‌‌های لازم برای اخذ اقامت این کشور را داشته باشید. شرایط اقامت دائم کانادا از طریق استارتاپ به این شرح است:

  • کسب و کار مورد نظر باید در کانادا ثبت شده و در حال فعالیت باشد.
  • نامزدها باید به طور فعال در مدیریت کسب و کار در کانادا مشارکت داشته باشند.
  • عملیات کسب و کار، یا یک بخش اساسی، باید در کانادا انجام شود.
  • کسب و کار باید در کانادا ثبت شود.
  • متقاضی باید حداقل 10 درصد از حق رای در شرکت را داشته باشد.
  • هیچ شخص دیگری نمی تواند 50 درصد یا بیشتر از حق رای در شرکت را داشته باشد.

توجه داشته باشید که حداکثر پنج نامزد می‌‌توانند برای سرمایه گذاری در همان کسب و کار درخواست داده و اقامت دائم قرار بگیرند. همچنین، ممکن است نامزدهای خاصی هم به عنوان نامزد اصلی برای کسب و کار  مورد نظر تعیین شوند. اگر هر یک از نامزدهای اصلی درخواست خود را پس بگیرد یا درخواست او رد شود، درخواست همه کاندیداهای دیگر هم خاتمه خواهد یافت.

مهم‌‌ترین مزایای ویزای استارتاپ کانادا

  • اقامت دائم به کارآفرینان موفق و خانواده آنها اعطا می‌شود.
  • شما و خانواده‌تان به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی کانادا دسترسی خواهید داشت.
  • استارتاپ یک برنامه فدرال است، بنابراین می توانید در هر استان کانادا زندگی کنید.
  • اقامت دائم به عنوان مجوز کار نیز عمل می‌کند.
  • پس از سه سال از اخذ اقامت دائم می‌توانید برای شهروندی اقدام کنید.
  • سهمیه بزرگی به این برنامه اختصاص داده شده اما متقاضی بسیار کمی دارد.  بنابراین در صورت برآورده شدن تمام الزامات برنامه، شانس با شما یار است.
  • شهروندان کانادایی مجاز به تابعیت دوگانه هستند.
  • برای درخواست ویزا نیازی به ارائه منبع مالی ندارید.
  • هیچ محدودیت سنی برای متقاضی اصلی وجود ندارد.
  • اگر به اهداف مالی مطابق با طرح تجاری خود نرسید و پس از مدتی ورشکست شوید، همچنان اقامت دائم خود را حفظ خواهید کرد. این امر ویزای استارتاپ را جذاب تر از سایر برنامه‌‌‌ها می‌کند.
  • رسیدگی به پرونده درخواست ویزای استارتاپ سریع انجام می‌‌شود.

معایب ویزای استارتاپ کانادا

  • اگر پول و مهارت ندارید، وقت خود را برای واجد شرایط شدن تلف می‌کنید.
  • ایده ارائه شده باید آنچنان قوی باشد که سرمایه گذاران هم به سادگی آن را درک کنند و هم دوست داشته باشند.

مدارک لازم برای ویزای استارتاپ کانادا

ارائه مدارک لازم برای ویزای استارتاپ کانادا ضروری است و اگر در این مورد اشکالی وجود داشته باشد درخواست شما رد خواهد شد. این مدارک عبارتند از:

  • نامه پشتیبانی از یکی از نهادهای تعیین شده در کانادا
  • رزومه مفصل (CV) داوطلب
  • پیش نویس پیشنهاد کسب و کار
  • کپی پاسپورت یا سند قانونی سفر
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت ازدواج)
  • سوابق ترخیص پلیس از کشور مبدا و محل اقامت شما
  • اثبات دارایی (صورت ‌حساب بانکی اخیر که حداقل شش ماه را پوشش می‌دهد)
  • معرفی نامه بانکی
  • نتایج آزمون زبان (آیلتس CLB سطح 5 یا NCLC سطح 5)
  • تاییدیه معاینه پزشکی از یک موسسه بهداشتی مورد تایید
  • نامه پشتیبانی از یک نهاد تعیین شده در کانادا

تمامی مدارک باید به صورت قانونی به انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده و از کشور مربوطه گواهی شده باشند. همچنین، ممکن است اداره مهاجرت بخواهد برای اخذ اطلاعات بیشتر مدارک دیگری درخواست کند.

مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا

زمان برای متقاضیان اهمیت زیادی دارد. چرا که فرایند مهاجرت گاه باعث بلاتکلیفی می‌‌شود و متقاضی و خانواده‌اش در مورد شروع یا پایان برخی برنامه‌ها در کشور خود مردد می‌مانند. مدت زمان گرفتن ویزای استاتاپ کانادا در مراحل مختلف به این شرح است:

  • مرحله اول، تهیه پیش نویس برنامه استارتاپ برای برنامه ویزای استارتاپ
  • مرحله دوم، دریافت نامه پشتیبانی
  • مرحله سوم، درخواست برای اقامت دائم

بنابراین اینطور می‌‌توان گفت که از زمانی که شما اقدامات اولیه را شروع می‌کنید تا شروع کسب و کار و زندگی در کانادا حدود 2 سال طول می‌کشد. 

ویزای استارت آپ برای کارآفرینان خارجی

برنامه ویزای استارت آپ برای کارآفرینان دارای کسب و کار که قابلیت جذب سرمایه گذاران را دارند ایده آل است. برای واجد شرایط بودن جهت اخذ ویزای استارت آپ، متقاضیان باید کسب‌وکار خود را ایجاد کرده و تعهدات خود را از یک سازمان سرمایه‌گذاری تجاری یا Business incubator کانادایی مشخص کرده باشند.

با سابقه ارائه خدمات مهاجرتی کانادا به مشتریان از ۵۰ کشور مختلف، بیش از ۱۰.۰۰۰ پرونده موفق و ۸ مشاور رسمی مورد تایید اداره مهاجرت کانادا ICCRC آماده همراهی شما برای مهاجرت و اخذ ویزا هستیم. وقت مشاوره خود را رزرو کنید

نحوه واجد شرایط بودن برای ویزای استارت آپ

چهار شرط اصلی وجود دارد که متقاضیان برای درخواست ویزای استارت آپ باید برآورده کنند.

1. داشتن یک کسب و کار واجد شرایط

برای در نظر گرفتن یک کسب و کار واجد شرایط، متقاضیان باید کسب و کاری ایجاد کرده باشند که در آن هر نفر از اعضای گروه حداقل ۱۰ درصد از حق رای مربوط به تمام سهام شرکت را داشته باشند. حداکثر پنج نفر می‌توانند با هم تحت یک ایده استارت آپی برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. همچنین متقاضیان و سازمان تعیین شده باید مشترکاً بیش از ۵۰ درصد از کل حق رای را داشته باشند.

به منظور کسب اقامت دائم از طریق برنامه ویزای استارت‌آپ، متقاضیان باید اطمینان حاصل کنند که کسب‌وکارشان با نیازهای بازارکار کانادا همسو بوده و مفید واقع شود.

2. اخذ تعهد و ضمانت از یک نهاد تعیین شده

قبل از درخواست برای برنامه ویزای استارت‌آپ، متقاضیان باید در راستای حمایت از توسعه کسب و کار خود در کانادا، ضمانت یکی از سازمانهای تایید شده را اخذ کنند.

سه دسته از سازمان‌های تعیین شده وجود دارد:

Angel Investor Groups (یک

شما باید یک یا چندتا از این گروه‌های سرمایه‌گذاری را متقاعد کنید تا با سرمایه‌گذاری حداقل ۷۵۰۰۰ دلاری در کسب و کار شما موافقت کنند. چند نمونه از این سازمان‌ها عبارتند از:

-Canadian International Angel Investors

-Ekagrata Inc.

-Golden Triangle Angel Network

-Keiretsu Forum Canada

-Oak Mason Investments Inc.

Venture Capital Funds (دو

باید رضایت حداقل یکی از این گروه‌ها را برای سرمایه‌گذاری به مبلغ حداقل ۲۰۰۰۰۰ دلار کانادا، جلب کنید. چند نمونه از این سازمان‌ها عبارتند از:

-BCF Ventures

-BDC Venture Capital

-Celtic House Venture Partners

-Extreme Venture Partners LLP

-Golden Venture Partners Fund, LP

Business Incubators (سه

تنها باید توسط یکی از این برنامه‌ها پذیرفته شوید و سرمایه‌گذاری مالی لازم نیست. چند نمونه از این سازمان‌ها عبارتند از:

-Alacrity Foundation

-Alberta Agriculture and Forestry

-Agrivalue Processing Business Incubator

-Food Processing Development Centre

-Biomedical Commercialization Canada Inc. Accelerator)

3. اثبات توانایی در زبان انگلیسی یا فرانسوی

همه متقاضیان برنامه ویزای استارت آپ باید به یکی از زبان‌های رسمی کانادا، انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشند. برای واجد شرایط بودن در این برنامه، داوطلبان باید از یک آزمون زبان تایید شده نمره معادل حداقل CLB ۵ را کسب کنند. این سطح کمی بالاتر از سطح مقدماتی است. نتایج آزمون باید حداکثر تا دو سال قبل از زمان ثبت درخواست اخذ شده باشند.

اداره مهاجرت کانادا در حال حاضر نتایج آزمون‌های زیر را برای اثبات توانایی در زبان انگلیسی می‌پذیرد:

  • IELTS (General test)
  • CELPIP (General test)

نتایج آزمون‌های زبان فرانسه نیز تحت یکی از این دو آزمون پذیرفته می‌شود:

  • TEF
  • TCF

4. اثبات تمکن مالی مناسب طبق مبالغ تعریف شده توسط اداره مهاجرت کانادا

متقاضیان باید نشان دهند که توانایی مالی کافی برای حمایت از خود و اعضای خانواده‌شان در هنگام اقامت در کانادا را دارند. برای انجام این کار، متقاضیان باید طبق تعداد اعضای خانواده خود، دارا بودن مبالغ زیر را ثابت کنند:

مبلغ مورد نیاز (به دلار کانادا) تعداد اعضای خانواده
13,213 1
16,449 2
20,222 3
24,553 4
27,847 5
31,407 6
34,967 7
38,527 8
3,560 به ازای هر عضو دیگر

متاسفانه، استان کبک در برنامه ویزای استارت آپ فدرال شرکت نمی‌کند. کارآفرینان علاقه‌مند مهاجرت به کبک می‌توانند از طریق برنامه‌های مهاجرتی مختص به این استان اقدام کنند.

اگر یک متقاضی شرایط مورد نیاز برای برنامه ویزای استارت آپ را داشته باشد، باید درخواستی را تهیه و به صورت آنلاین یا از طریق پست ارسال کند.

در درخواست ویزای استارت آپ باید اسنادی قرار بگیرد که نشان دهد متقاضی هر چهار شرط اصلی برنامه را برآورده می‌کند. علاوه بر این، درخواست به مدارکی نیاز دارد که واجد شرایط بودن متقاضی اصلی و اعضای خانواده همراه او را برای مهاجرت به کانادا نشان دهد. این اسناد شامل آزمایشات پزشکی و گواهی سو پیشینه است که تضمین می‌کند متقاضی از نظر پزشکی یا کیفری مشکلی ندارد. بسیاری از متقاضیان همچنین ملزم به انجام بایومتریک و ترجمه تایید شده مدارکی هستند که به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه نشده‌اند.

هزینه دریافتی توسط دولت کانادا برای پذیرش درخواست ویزای استارت آپ ۱۵۷۵ دلار کانادا به ازای متقاضی اصلی، ۵۰۰ دلار حق اقامت دائم، ۸۲۵ دلار برای همسر یا شریک زندگی و ۲۲۵ دلار به ازای هر فرزند تحت تکفل است.

تمام اسناد پرونده باید در نسخه چاپی تهیه شده، در یک پاکت گنجانده شود و از طریق پست یا پیک مستقیماً به دفتر مرکزی پذیرش اداره مهاجرت در شهر سیدنی واقع در استان نوا اسکوشیا ارسال شود.

واجد شرایط بودن برای ویزای استارت آپ

درخواست‌ها معمولاً ظرف ۱۲ تا ۱۶ ماه پردازش می‌شوند. با این حال، متقاضیان می‌توانند با دریافت مجوز کار موقت، قبل از تایید درخواست اقامت دائم خود در کانادا شروع به کار کنند.

پس از تایید درخواست، متقاضی اصلی و تمامی اعضای خانواده همراه، اقامت دائم کانادا را دریافت خواهند کرد.

ویزای استارت آپ برای سرمایه گذاران کانادایی

درخواست‌های جدید سازمان‌های کانادایی که علاقه‌مند به حمایت از کارآفرینان مهاجر در راه اندازی فعالیت‌های تجاری خود هستند، تحت برنامه ویزای استارت آپ پذیرفته می‌شود. برنامه ویزای استارت آپ از سه نوع سازمان استقبال می‌کند. (لیست کامل سازمان‌ها در بالا ارائه شده است.)

  • Angel Investor Groups
  • Business Incubators
  • Venture Capital Funds

برای مشارکت در برنامه استارت آپ، ابتدا سازمان باید توسط اداره مهاجرت کانادا تایید شود. در این راستا سازمان باید عضو یکی از شرکای صنعتی IRCC باشد و توسط آن‌ها پیشنهاد شود:

  1. Canadian Venture Capital & Private Equity Association (CVCA) نهادکه سازمانهای Venture Capital Funds را بررسی و به اداره مهاجرت پیشنهاد می‌کند
  2. National Angel Capital Organization (NACO) نهادکه سازمانهای  Business Incubators و Angel Investor را بررسی و اداره مهاجرت پیشنهاد می‌کند.

هنگامی که یک سازمان تایید شود، در لیست کارفرمایان مورد قبول IRCC ظاهر می‌شود.

هیچ روش مشخصی برای سازمان‌های تعیین شده برای یافتن کارآفرینان مهاجر وجود ندارد. بنابراین، انتظار می‌رود که هر سازمان رویه خود را تعیین کند. با توجه به نوع سازمان برای حمایت از یک کارآفرین مهاجر، سرمایه‌گذاری زیر مورد نیاز است:

  •  Angel Investorsحداقل سرمایه‌گذاری ۷۵۰۰۰ دلار کانادا
  •  Venture Capital Fundsحداقل سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰۰۰ دلار کانادا
  •  Business Incubatorsنیازی به سرمایه‌گذاری مالی نیست، اما کارآفرین مهاجر باید در برنامه Business incubator پذیرفته شود.

به‌عنوان بخشی از درخواست ویزای استارت‌آپ توسط متقاضی، سازمان تعیین‌شده باید یک نامه پشتیبانی ارائه دهد که تعهد آن‌ها به حمایت از کسب و کار متقاضی را تأیید کند.

جمع بندی
در اینجا صفر تا صد ویزای استارتاپ کانادا را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که اشاره کردیم، این برنامه برای جذب کارآفرینان خلاق ایجاد شده است تا با طرح‌‌های نوآورانه خود اقتصاد کانادا را به سمت پیشرفت بیشتر سوق دهند. کانادا هم این تلاش را بی پاسخ نمی‌‌گذارد و اقامت دائم خود را به مهاجران اعطا می‌‌کند تا از کار و زندگی در یکی از با کیفیت‌‌ترین کشورها بی‌نصیب نمانند. آیا به کار در کانادا و ارائه ایده‌‌های خلاقانه علاقه دارید؟ آیا نمی‌‌دانید که شرایط شما برای مهاجرت مناسب است یا خیر؟ مشاوران تیم ای ویزا به منظور کمک به امور حقوقی شما در مهاجرت به کانادا در کنار هم گرد آمده‌‌اند. همین اکنون با ما تماس بگیرید تا مسیر  مهاجرت را آگاهانه طی کنید.