اقتصاد در کانادا با توجه به هر ایالت و منطقه تا حد زیادی متفاوت است، چرا که هر ناحیه دارایی‌های متفاوتی دارد. برای مثال، ایالت‌های غربی، منابع طبیعی بیشتری همچون نفت، الوار و فلزات، ایالت‌های سرسبز محصولاتی در حوزه انرژی، صنعت و کشاورزی و ایالت های شرقی انرژی، خودرو و کالاهای مصرفی تولید می‌کنند.

کانادا عضوی از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و گروه 8 (G8) است. این کشور دارای اقتصاد بازار آزاد جهانی است که نسبت به ایالات متحده وابستگی بیشتری به دولت دارد اما مداخلات اقتصادی دولتی آن کمتر از اکثر کشورهای اروپایی است..

کانادا از دیرباز نسبت به کشورهای همسایه جنوبی‌اش از سرانه رشد ناخالص کمتری برای محصولات داخلی خود برخوردار بود که بدین ترتیب ثروت ناخالص ملی به صورت برابری درمیان مردم توزیع شده‌است که با این وجود این میزان رشد اقتصادی نسبت به رشد اقتصادی اروپای غربی بیشتر است. در دهه‌های گذشته، پس از گذراندن دوره‌ای از اغتشاش، اقتصاد این کشور به سرعت پیشرفت کرد و نرخ بیکاری پایین آمد و دولت بزرگ آن کوچک و به دولت فدرال بدل شد.

امروزه سیستم اقتصادی این کشور بر پایه بازار، الگوی تولید و استانداردهای زندگی بسیار شبیه به اقتصاد ایالات متحده آمریکاست. طبق آمارگیری اکتبر 2006، درحالی که نرخ بیکاری طی 30 سال گذشته در پایین‌ترین حد خود، 6.3 قرار داشت، نرخ بیکاری استانی از نرخ پایین 3.6 در استان آلبراتا تا نرخ بالای 14.6 درصد در نیوفوندلند و لابرادور متفاوت بود.

در قرن گذشته رشد تاثیرگذار بخش‌های خدماتی، معدن، کارخانجات، موجب شد اقتصاد این کشور که وابستگی زیادی به اقتصاد مناطق روستایی داشت به اقتصاد شهری و صنعتی، تغییر یابد. همانند دیگر کشورهای جهان اول، اقتصاد کانادا، با صنایع خدماتی اداره می‌شود، که سه ‌چهارم کانادایی‌ها در این صنعت مشغول به کاراین هستند. از نظر اهمیت دادن به بخش صنایع پایه با دیگر کشورهای جهان اول تفاوت‌هایی دارد و دو صنعت نفت خام و چوب‌بری هم در این کشور جزو مهم‌ترین صنایع به حساب می‌آید.

کانادا یکی از معدود کشورهای پیشرفته‌ای است که صادرکننده انرژی خالص در جهان است. کانادا دارای ذخایر وسیعی از گاز طبیعی در سواحل شرق و منابع بزرگ گاز و نفت در آلبرتا و نیز در همسایگی آن یعنی بریتیش، کلمبیا و ساسکاچوان است.

در منطقه وسیع اتاباسکا تارسندز، منابع نفت و گاز فراوانی است که با استخراج آن‌ها کانادا به دومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز در جهان بعد از عربستان سعودی تبدیل شده‌است. در کبک، بریتیش کلمبیا – نیوفولد ولابرادور، انتاریو و مانیتوبا، انرژی الکتریکی ارزان است و از آنجا که به ضرر محیط زیست نیست، استفاده گسترده‌ای از آن می‌شود.

این کشور همچنین یکی از عرضه‌کنندگان اصلی محصولات کشاورزی است که منطقه استپ این کشور یکی از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان غلات مثل گندم و انواع دیگر در دنیاست. کانادا بزرگ‌ترین تولید کننده اورانیوم و روی و بسیاری از محصولات منابع طبیعی، مثل طلا، نیکل، آلومینیوم و سرب است.

تعداد زیادی از مردم شهرها در بخش شمالی که انجام کشاورزی در آن مشکل است، به خاطر نزدیکی به منابع و معادن، از راه صنعت معدن و با استفاده از منابع چوب زندگی خود را می‌گذرانند. کانادا همچنین دارای بخش صنایع نسبتاً بزرگی است که در کبک وانتاریو جنوبی قرار دارد که صنعت اتومبیل‌سازی در آن اهمیت خاصی دارد.

کانادا وابستگی بالایی به بخش تجارت بین‌المللی خصوصاً تجارت با ایالات متحده دارد. قرارداد تجارت آزاد   U.S –  کانادا (FTA)، در سال 1989 و قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) که مکزیک هم جزو آن می‌شد، موجب افزایش قابل توجهی در برقراری مناسبات اقتصادی و تجاری با ایالات متحده شد. از سال 2001، کانادا مؤفق شد از رکود اقتصادی فاصله بگیرد و از نظر کارکرد امور اقتصادی در میان اعضای گروه 8 همچنان بهترین باقی بماند. کانادا بزرگترین صادرکننده نفت به آمریکا می‌باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده از بانک جهانی (World Bank) در سال 2020، تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) این کشور 1.64 تریلیون دلار است که این امر موجب شده کشور کانادا به نهمین اقتصاد برتر از لحاظ تولید ناخالصی جهان شناخته شود.

وضعیت اقتصاد کانادا به شدت به تجارت بین‌المللی وابسته است. صادرات و واردات کالاها و خدمات هر یک حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند. املاک و مستغلات، معدن و تولید سه صنعت مهم و پر رونق هستند که نقش پررنگی را در اقتصاد کانادا ایفا می‌کنند. همچنین بخش زیادی از اقتصاد متکی به دریافت مالیات است. اخذ مالیات یکی از منابع مهم در اقتصاد کاناداست.

کانادا- سرزمین بزرگ سفید شمالی- محل استقرار شرکت‌های تجارت الکترونیک بزرگی همچونShopify  و بانک‌های بزرگی مانند رویال بانک کانادا (Royal Bank of Canada)، شرکت حمل و نقل و توزیع انرژی    Enbridge Inc  است.

هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد دارای صنایعی است که می‌تواند نقش چشمگیری در اقتصاد آن کشور داشته باشد. در زیر به مهم‌ترین صنایعی که کمک زیادی به اقتصاد در کانادا می‌کنند نگاهی می‌اندازیم.

املاک و مستغلات

بخش املاک و مستغلات کانادا در حال حاضر نزدیک به 10 درصد از کل تولید اقتصادی این کشور را از نظر تولید ناخالص داخلی تشکیل می‌دهد. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از اداره آمار کانادا (Statistics Canada)، سرمایه‌گذاری ناخالص بخش مسکونی به رقم بی‌سابقه 165.9 میلیارد دلاری در سه ماهه چهارم سال 2020 افزایش یافته که حدود 12 درصد بیشتر از سه ماهه قبلی 147.5 میلیارد دلاری در سه ماهه چهارم 2017 است.

تولید

صنعت تولید کانادا در حوزه تبدیل فیزیکی یا شیمیایی مواد و تبدیل آن‌ها به محصولات جدید شناخته شده است. این محصولات ممکن است کالاهای نهایی مصرفی یا نیمه تمام برای استفاده در فرآیندهای تولید باشند. صنایع تولید در کانادا شامل صنعت مواد غذایی، مواد شیمیایی، نفت، ساخت قطعات فلزی، ماشین‌آلات، تجهیزات حمل‌ونقل و سایر محصولات تولید هستند. طبق اعلام دولت، تولید ناخالص داخلی این صنعت که تقریباً 1.5 میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند، 8.1 درصد در 12 ماه منتهی به ماه ژوئن 2021 رشد داشته است.

معادن، استخراج معادن و استخراج نفت و گاز

صنعت معدن، استخراج نفت و گاز کانادا عمدتاً به استخراج مواد معدنی طبیعی می‌پردازد. این صنعت تحت سلطه استخراج نفت و گاز است، اما انواع دیگر فعالیت‌های معدنی شامل استخراج زغال سنگ و طیف وسیعی از فلزات از جمله طلا است.

بر اساس گزارش دولت کانادا، تولید ناخالص داخلی این صنعت که تقریبا190000  نفر نیرو در آن مشغول به کار هستند در ماه‌های منتهی به سال 2021، 15.1 درصد رشد داشته است.

سیاست‌ های پولی و بانک مرکزی کانادا

وظیفه اصلی بانک مرکزی (BoC) که به آن بانک کانادا گفته می‌شود ایجاد رفاه مالی کاناداست و این کار را با تدوین و اجرای سیاست‌های پولی که باعث پایین نگه داشتن و ثبات نرخ تورم در کانادا و حفظ ارزش پول این کشور است انجام می‌دهد. بانک کانادا در سال 8 بار گزارش سیاست پولی منتشر می‌کند. از اوایل دهه1990  که سیاست پولی کانادا پایین نگه داشتن نرخ تورم در این کشور بود تا امروز با هدف نرخ تورم 1 درصد همچنان ادامه دارد. همین موضوع باعث ثبات اقتصادی، حفظ ارزش پول، افزایش اشتغال و بهتر شدن سطح زندگی در کانادا شده و این کشور را به مکانی امن برای کسب و کارهای مختلف و سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

مهم ترین شرکای تجاری کانادا

شرکای برتر تجاری کانادا در سال 2021، از نظر حجم کل صادرات و واردات کالا و خدمات، آمریکا، چین، بریتانیا، ژاپن و مکزیک بودند.

تورم در کانادا

بر اساس گزارش Bank of Canada نرخ تورم سالانه در کانادا از 3.7 درصد در ماه ژوئیه 2021 و در مقایسه با پیش‌بینی بازار 3.9 درصد به 4.4 درصد در آگوست 2021 افزایش یافت. این بالاترین نرخ تورم از مارس سال 2003 بود که فشار صعودی ناشی از انباشت فشارهای اخیر قیمت‌ها و سطوح پایین‌تر قیمت‌ها در سال 2020 بود.

آیا اقتصاد کانادا قوی تر از اقتصاد آمریکا است؟

با اینکه کانادا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است اما اقتصاد آن قوی تر از آمریکا نیست. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2021، 22.6 تریلیون دلار است در حالی که تولید ناخالص داخلی کانادا آن 1.6 تریلیون است. همین آمار ثابت می‌کند اقتصاد آمریکا در چه وضعیتی به سر می‌برد اما نباید فراموش کرد کانادا در جمع 10 اقتصاد برتر دنیا است.

نرخ بیکاری در کانادا چقدر است؟

در کشور کانادا با برداشتن محدودیت‌های مربوط به بهداشت عمومی نرخ بیکاری رو به کاهش است. آمارها نشان می‌دهد که در ماه ژوئن با برداشته شدن محدودیت‌های بهداشتی، تقریبا 231 هزار شغل به تعداد مشاغل فعلی اضافه شده است. علاوه بر این تعداد شغل‌های پاره وقت به 263900 افزایش پیدا کرده و به سطح قبل از بیماری همه گیر کرونا برگشته است. با این حال 33200 شغل تمام وقت کاهش پیدا کرده است.

دلیل افزایش موقعیت‌های شغلی نیمه وقت این است که بیشتر این مشاغل به خرده فروشی‌ها و مواد غذایی مربوط می‌شود و بیشتر آنها جوانان هستند. افزایش 101،000 فرصت شغلی در بخش اقامت و خدمات غذایی بیشترین افزایش را از ژوئیه گذشته به خود اختصاص داده است و این میزان بیشتر به ایالت کبک، آلبرتا و بریتیش کلمبیا مربوط می‌شود. به طور کلی آمار نرخ بیکاری در کانادا نشان می‌دهد که اشتغال در کانادا در حالت برگشت به وضعیت قبل از بیماری کرونا است.

خوشبختانه ثبات اقتصادی و سیاسی کانادا پشتوانه محکمی برای ایجاد سریع فرصت‌های شغلی جدید است. از طرفی کشور کانادا به نسبت وسعتی که دارد نیروی کار ماهر و متخصص در زمنیه‌های مختلف ندارد و در نتیجه فرصت مهاجرت کاری به کانادا، اکسپرس اینتری و … همچنان وجود دارد.

اقتصاد کانادا بر پایه چیست؟

استقرار و رشد اولیه کانادا به بهره برداری و صادرات منابع طبیعی عظیم این کشور بستگی داشت. در طول قرن بیستم، صنایع تولیدی و خدمات اهمیت فزاینده ای پیدا کردند. در پایان قرن بیستم، کشاورزی و معدن کمتر از 5 درصد از نیروی کار کانادا را تشکیل می دادند، در حالی که تولید یک پنجم بود و خدمات، از جمله حمل و نقل، تجارت، مالی و سایر فعالیت ها، تقریباً سه چهارم از نیروی کار کانادا را به خود اختصاص داده بودند. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ های آمریکایی کارخانه‌ های شعبه‌ ای را برای تامین بازار کانادا تأسیس کردند.

یکی دیگر از سنگ بناهای سیاست اقتصادی کانادا ارائه کمک‌ های بلاعوض و یارانه‌ های دولت برای تحریک توسعه اقتصادی در مناطقی بود که رشد آهسته داشتند. در دهه 1980، کانادا شروع به دور شدن از این دو سیاست اساسی کرد. بنابراین بودجه برای برنامه های توسعه اقتصادی منطقه ای کاهش یافت. برخی از شرکت‌ های چند ملیتی کارخانه‌ های خود را به کشورهایی منتقل کرده‌ اند که هزینه‌ های آن ارزان‌ تر است. این مسئله باعث از دست دادن شغل و نارضایتی سیاسی در کانادا شده است.

اقتصاد کانادا تحت سلطه بخش خصوصی است، اگرچه برخی از شرکت ها (به عنوان مثال، خدمات پستی، برخی خدمات برق و برخی خدمات حمل و نقل) در مالکیت عمومی باقی مانده اند. در طول دهه 1990 برخی از صنایع ملی شده خصوصی شدند. کشاورزی کانادا کاملاً خصوصی است، اما برای رقابت با بخش‌ های کشاورزی اتحادیه اروپا (EU) و ایالات متحده، به یارانه‌ های دولتی وابسته است. در حال حاضر اقتصاد کانادا به کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری وابسته است.

کشاورزی

کمتر از یک دوازدهم مساحت کانادا برای تولید محصولات زراعی مناسب است. حدود چهار پنجم این زمین‌ های زراعی در استان‌ های پریری است، جایی که روزهای آفتابی طولانی در تابستان و بارندگی کافی با هم ترکیب می‌ شوند تا عملکرد غلات عالی را فراهم کنند. با این حال، وسیع ترین طیف محصولات و بالاترین محصول در جنوب غربی بریتیش کلمبیا و جنوب انتاریو یافت می شود.

اگرچه کشاورزی کمتر از 4 درصد نیروی کار کانادا را به کار می گیرد، اما برای اقتصاد ملی حیاتی است و حجم زیادی از مواد غذایی را هم برای بازارهای داخلی و هم برای بازارهای صادراتی تولید می کند و مواد خام را برای صنایع فرآوری مواد غذایی، عمده فروشی و خرده فروشی فراهم می کند. گرایش قابل توجهی از مزرعه خانوادگی (بیش از یک چهارم کانادایی ها در دهه 1940 در مزارع زندگی می کردند) به سمت واحدهای مزرعه بزرگ تر و عملیات مزرعه مکانیزه روانه شده اند.

كانادای مركزي و شرقي تنوع بيشتري از محصولات و دام دارد و كشاورزان تمايل دارند كه در يك محصول نقدي خاص يا يك نوع دام تخصص داشته باشند. جنوب غربی انتاریو مقادیر زیادی ذرت دانه ای (ذرت)، سویا و لوبیا سفید تولید می کند. هر دو جنوب انتاریو و جنوب غربی بریتیش کلمبیا انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات را تولید می کنند. لبنیات در تمام شهرهای بزرگ مهم است. به دلیل آب و هوای چالش برانگیز و در شرایط خاک، بسیاری از کشاورزان کانادایی ارگانیسم‌ های اصلاح‌ شده ژنتیکی را پذیرفته‌ اند، هرچند نارضایتی آن ها در اروپا قابلیت صادرات را به خطر می‌ اندازد.

جنگلداری

تقریبا نیمی از مساحت کانادا پوشیده از جنگل است که بخش های قابل دسترس آن منابع فراوانی را برای چوب و خمیر کاغذ فراهم می کند. بیشترین مناطق جنگلی ارزشمند برای تولید الوار در سواحل غرب، که در آن آب و هوا معتدل است، قرار دارد. بنابراین این منطقه برای رشد درختان غول پیکر با چوب بسیار، عالی است. محصولات جنگلی بخش بزرگی از تجارت صادراتی کانادا را نسبت به مجموع صادرات محصولات کشاورزی، ماهی و معدنی تشکیل می دهند.

کانادا پیشرو جهانی در صادرات خمیر و کاغذ است و همچنین مقادیر زیادی الوار چوب نرم عمدتاً به ایالات متحده صادر می کند. بریتیش کلمبیا، انتاریو و کبک استان های پیشرو در تولید محصولات جنگلی هستند. صنعت جنگل های کانادا باید دائماً با تهدیدات آتش سوزی، حشرات و بیماری مبارزه کند. برخی از کنترل حشرات از طریق سم پاشی هوایی حشره کش ها به دست آمده است، اما این عمل پرندگان حشره خوار و حشرات شکارگر را نیز ریشه کن می کند. زیرا جنگل ها ارزش قابل توجهی در حفظ تعادل اکولوژیکی در محیط دارند و همچنین فرصت‌ های تفریحی مهمی را فراهم می‌ کنند.

صنعت جنگل به طور فزاینده‌ ای مسئول اعمال آسیب‌ رسان به محیط‌ زیست است. به عنوان مثال، فشار عمومی در طول دهه 1990 منجر به افزایش نظارت دولتی بر روش‌ های قطع درختان و اجرای صنایع جنگلی (به صورت داوطلبانه) از روش‌ های مدیریت منابع پایدار (به عنوان مثال، حذف قطع‌ شدن) شد.

صید ماهی

کانادا دارای مناطق ماهیگیری غنی در سواحل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام است. قسمت هایی از فلات قاره که کم عمق ترین آب را دارند، بهترین مکان برای ماهیگیری هستند. بانک های ماهی و پلانکتون ها، که ماهی ها از آن ها تغذیه می کنند، در آن جا رشد می کنند زیرا نور خورشید به کف دریا نفوذ می کند. مهم ترین این بانک های ماهیگیری استبانک بزرگ نیوفاندلند  Bradelle Bank، Sable Bank ،Georges Bank (مشترک با ایالات متحده) است. به علاوه تعدادی دیگر از بانک های ماهیگیری در سواحل استان های دریایی یافت می شوند. در سواحل اقیانوس آرام، فلات قاره بسیار باریک است، اما نهرهای کوهستانی متعددی برای تخم ریزی ماهی آزاد مناسب هستند.

در رودخانه های شمال دور و در اقیانوس منجمد شمالی ماهی فراوانی وجود دارد که تعداد زیادی از مردم بومی برای غذا به آن ها وابسته هستند. ماهیگیری بیش از حد، آلودگی منابع ماهی را در جنوب کانادا پس از اواسط قرن بیستم به میزان قابل توجهی کاهش داد. کانادا تنها بخش کوچکی از ماهی‌ های گرفته شده از اقیانوس‌ های جهان را صید می‌ کند، اما به دلیل جمعیت نسبتاً کم کانادا و مصرف سرانه پایین ماهی، این کشور در رتبه اول در صادرات ماهی قرار دارد.

از لحاظ تاریخی، در استان‌ های اقیانوس اطلس و صنعت ماهیگیری سهم قابل توجهی در ارزش تمام کالاهای تولید شده در منطقه داشته است. تا دهه 1990، جوامع کوچک ساحلی در سراسر منطقه به طور کامل یا جزئی به صنعت ماهیگیری وابسته بودند. بیشترین گونه های مهم گرفتار در آب های شر arehaddock، تیم Redfish ، ماهی پهن، سپر ماهی، پولاک، دست و پا کردن، تنها، نوعی ماهی پهن بزرگ، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی تن و خرچنگ یافت می شوند.

آینده اقتصاد کانادا

سال 2021 سالی بود که کانادا از رکود همه گیر دور شد، سال 2022 سالی است که می تواند از یک الگوی چند دهه کاهش رشد شتاب بگیرد. اگرچه همه منتظر کنترل ویروس کرونا هستند، اما رشد آهسته نیروی کار و سابقه ضعیف در سرمایه‌ گذاری و نوآوری، محدودیت سرعت پایینی را برای اقتصاد تعیین کرده است. جامعه سبزتر، دیجیتالی تر و دارای فناوری که توسط COVID-19 شتاب یافته است، مسیرهای جدیدی را برای رشد باز کرده است که می تواند هزینه ها، سرمایه گذاری و نوآوری را شعله ور کند.

مشاغل و خانوارها برای پیشبرد این تغییر صف کشیده اند، اما تلاش آن ها احتمالاً به دلیل موانع نزدیک و طولانی مدت با مشکل مواجه می شود. با شروع مأموریت جدید خود، دولت فدرال می تواند به تعیین مسیر جدیدی کمک کند. سیاست های رشد محور دولت فدرال و استانی می تواند پایه و اساس افزایش سرمایه گذاری خصوصی مورد نیاز برای تقویت مسیر رشد کانادا باشد.

کشورهای دیگر هم اکنون در حال بازسازی اقتصاد خود هستند تا روند سکولار نرخ رشد اقتصادی پایین و رو به کاهش را معکوس کنند. در حالت ایده آل، کارفرماها باید این شش نقطه را برای رشد اقتصاد کانادا و رشد سرمایه خود در نظر بگیرند. یک برنامه 6 نقطه ای برای رشد که اگر موارد آن رعایت شود، آینده اقتصاد کانادا خوب خواهد بود.

  • پذیرش رویکردهای جدید برای سیاست نوآوری
  • سیاست آینده‌ نگر، زیرساخت‌ های عمومی و تأمین مالی ترکیبی برای اقدام آب و هوا
  • ترویج تجارت خدمات و پلت‌ فرم‌ های کانادایی. حفاظت از مالکیت معنوی و داده ها
  • افزایش رقابت با مالیات، رقابت و سیاست های نظارتی
  • جذب، توسعه و حفظ منابع جدید استعدادها
  • آموزش و سیاست بازار کار برای یادگیری مادام العمر

اقتصاد کانادا در کرونا

از زمان شیوع کرونا ویروس، اقتصاد کانادا نسبت به قبل ضعیف شد. برای این که مجدد اقتصاد کانادا روند رو به رشدی را طی کند باید کرونا ویروس کنترل شود. تحولات پزشکی اخیر دلگرم کننده است‌. کنترل ویروس کرونا، می تواند اقتصاد کانادا را قادر سازد تا 4.5 درصد یا بیشتر رشد کند. در هر صورت، اقتصاد کانادا در کرونا بسیار ضعیف است، بنابراین باید تا سال 2022 منتظر ماند.

فراتر از ویروس، عدم اطمینان بین المللی همچنان بالاست و روندهای حمایتی همچنان بر چشم انداز اقتصاد کانادا و اقتصاد صادرات محور مانند تأثیر می گذارد. بانک کانادا حداقل تا سال 2023 به سیاست محرک های پولی فوق العاده خود ادامه خواهد داد. خوشبختانه هم اکنون 80 درصد از 3 میلیون شغل از دست رفته در ماه های مارس و آوریل در کانادا جبران شده است.

مانند ایالات متحده، مصرف و بازار مسکن به سرعت پس از کاهش قرنطینه بهاری بازگشت صادرات کالا (از جمله انرژی) نسبتاً سریع بهبود یافت، در حالی که صادرات خدمات به هیچ وجه بازگشتی نداشته است. با نگاهی به آینده در سال 2021، کانادا باید شاهد یک محیط صادراتی مطلوب باشد. طی تحقیقات به دست آمده از کارآفرینان، باید گفت که، کسب‌ و کارها کمی با بحران مواجه شده اند.

برخی از بخش‌ های خدماتی به‌ ویژه بخش‌ هایی که به گردشگری وابسته هستند، مانند خدمات اقامتی و غذایی، دومین سال سختی را تجربه خواهند کرد. انتظار می‌ رود این بیماری همه‌ گیر فعالیت‌ های آن‌ ها را در طول سه ماهه اول قبل از بهبود نسبی با بازگشت بهار محدود کند. ناگفته نماند که، کاهش قابل توجه مهاجرت به کانادا در کوتاه مدت، و همچنین افزایش احتمالی محدودیت های وام مسکن، نشان دهنده خطرات نزولی، به ویژه در مراکز شهری است. ولی خرید محلی در حال افزایش است.

با این حال، روند حمایتی که در بسیاری از کشورها در حال افزایش است ممکن است تهدیدی برای صادر کنندگان باشد. در حالت ایده آل، سرمایه گذاری در فناوری، کار از راه دور و فروش آنلاین همچنان روندهای مهمی برای پیشرفت و رشد شرکت های کوچک و متوسط کانادا در سال 2021 می باشند.

کانادا در سال 2020 دارای 1.64 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی بود، این رقم سبب شده تا رتبه اقتصاد کانادا در جهان 9 شود. اقتصاد کانادا دارای بخش استخراج انرژی توسعه یافته، با سومین ذخایر اثبات شده نفت جهان است. کانادا همچنین دارای بخش های تولیدی و خدماتی چشمگیر است که عمدتاً در مناطق شهری نزدیک مرز ایالات متحده مستقر هستند.

رابطه تجارت آزاد کانادا با ایالات متحده به این معنی است که سالانه سه چهارم صادرات کانادا به بازار ایالات متحده می رود. روابط نزدیک کانادا با ایالات متحده به این معنی است که این کشور تا حد زیادی به موازات بزرگترین اقتصاد جهان توسعه یافته است.

اقتصاد کانادا از هر دو شرکت خصوصی و دولتی تشکیل شده است. شرکت‌ های خصوصی، مشاغلی هستند که توسط افراد اداره می‌ شوند و شرکت‌ های عمومی که به عنوان شرکت‌ های کرون نیز شناخته می‌ شوند، مشاغلی هستند که توسط دولت کانادا به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق مدیران منصوب شده توسط مقامات دولتی کنترل می‌ شوند. شرکت های دولتی در سطح فدرال، استانی/منطقه ای و شهرداری وجود دارند.

اکثر مشاغل کانادا در بخش خصوصی هستند. این در حالی است که اشتغال در بنگاه های دولتی در سال های اخیر بیش از اشتغال در بنگاه های خصوصی افزایش یافته است. اشتغال در بخش دولتی شامل کار در حمل و نقل، بیمارستان ها، مدارس، خدمات عمومی، موزه ها و غیره می شود. بخش خصوصی و بخش دولتی اقتصاد کانادا هر دو نقش بسزایی در رو به رشد بودن اقتصاد کانادا دارند.

نرخ بیکاری در کانادا

کانادا که کشوری سازمان یافته است، نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد. پایین بودن نرخ بیکاری سبب شده است که مهاجرینی که در ایران و یا در کشورهای مختلف جهانی به دنیا آمده اند و اکنون دوست دارند آینده زیبای خود را در کانادا بسازند، وارد بازار کار این کشور شوند. برای این که از محیط کشور خود به محیط کاری کشور کانادا انتقالی آرام داشته باشید، لازم است که از طریق اکسپرس اینتری و یا به عنوان یک سرمایه گذار وارد کانادا شوید. گفتنی است که، سرمایه‌ گذاران برای رساندن بیزینس خود به رشد باید نیرو استخدام کنند و باید ریز جزئیات مربوط به نرخ بیکاری کانادا را بررسی کنند. ما در نمودار زیر مشخص نمودیم که نرخ بیکاری کانادا هم اکنون چه میزان است.

منابع طبیعی و نقش آن در اقتصاد کانادا

از آن جا که منابع طبیعی نقش بسزایی در اقتصاد کانادا دارند، این بخش را به ارائه مطالبی درمورد منابع طبیعی و نقش آن در اقتصاد کانادا، اختصاص داده ایم. طبق اعلام اداره منابع طبیعی دولت کانادا، این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی در جهان است. منابع طبیعی شامل گاز طبیعی است که کانادا چهارمین تولید کننده و چهارمین صادرکننده آن است.

همچنین سومین صادرکننده بزرگ نفت خام و دومین تولید کننده و صادرکننده اورانیوم در جهان است. منابع طبیعی در کانادا عمدتاً در آلبرتا با ذخایر بزرگ زغال سنگ، نفت و گاز و در ساسکاچوان با بیشترین مساحت زمین کشاورزی یافت می شوند. منابع طبیعی و کشاورزی اقتصاد اصلی کانادا را تشکیل نمی دهد اما بر روند رو به رشد بودن یا روند نزولی بودن آن بسیار تاثیر می گذارد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در اقتصاد کانادا

کانادا، به ویژه مناطقی مانند تورنتو و ونکوور، از نظر فناوری به طور فزاینده ای رقابتی شده است. ساکنان مرکز فناوری ایالات متحده سیلیکون امروزه  از طریق برنامه استارت‌ آپ کانادا راهی کانادا می‌ شوند . بیش از دو سوم فناوری اطلاعات و ارتباطات کانادا (ICT) از نرم افزار و خدمات کامپیوتری تشکیل شده است و بیش از دو سوم محصولات ICT صادر می شود. با تقاضای زیاد برای نرم افزار و خدمات کامپیوتری، اشتغال و دستمزد در این بخش به سرعت رشد کرده است. اگر فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد کند، اقتصاد کانادا نیز رشد خواهد کرد.

کشاورزی و مواد غذایی و سهم آن در اقتصاد کانادا

کانادا پنجمین صادرکننده بزرگ کشاورزی، محصولات کشاورزی و غذایی در جهان است. در واقع، صنعت کشاورزی مسئول حدود یک شغل از هر هشت شغل در کانادا است. هر استان و منطقه به دلیل تولید متمایز محصولات و خدمات کشاورزی خود شناخته شده است. استان دشتی ساسکاچوان دارای بزرگترین منطقه رشد محصول، یعنی گندم است، در حالی که کبک بیش از 75 درصد از عرضه جهانی شربت افرا را تولید می کند.

صنایع برتر کانادا جهت سرمایه گذاری

صنعت بانکداری تجاری در کانادا

علیرغم نرخ‌ های بهره پایین و برخی وقفه‌ ها در رشد اقتصادی، صنعت بانکداری تجاری در کانادا طی پنج سال تا سال 2021 گسترش یافته است. بانک‌ ها کار استثنایی در تنوع بخشیدن به جریان‌ های درآمد و غلبه بر محدودیت‌ های تحمیلی نرخ بهره پایین و افزایش مقررات انجام داده‌ اند. این صنعت عمدتاً از طریق منابع درآمد بهره، مانند وام های تجاری و رهن، درآمد ایجاد می کند، اما همچنین از طریق منابع بدون بهره، که شامل کارمزد انواع خدمات و کمیسیون است، نیز درآمد ایجاد می کند. در نتیجه، انتظار می‌ رود درآمد صنعت طی پنج سال منتهی به سال 2021 با رشد سالانه 5.5% به 221.4 میلیارد دلار برسد.

جایگاه های فله بنزین و نفت در کانادا:

درآمد سال 2021 این صنعت برتر کانادایی 202.7 میلیارد دلار بوده است. شرکت‌ های صنعت بنزین و ایستگاه‌ های نفت فله در کانادا مخازن و پایانه‌ های ذخیره فله نفت خام و فرآورده‌ های نفتی مانند بنزین، سوخت دیزل، نفت کوره و گازهای نفتی مایع را مدیریت می‌ کنند. این ایستگاه های فله اغلب در نزدیکی پالایشگاه ها، بنادر و مراکز صنعتی اصلی قرار دارند تا محصول را به سرعت و کارآمد دریافت کرده و برای مشتریان تخلیه کنند. این ایستگاه ها نقش مهمی در زنجیره تامین نفت خام و فرآورده های نفتی ایفا می کنند.

عمده فروشی بنزین و نفت در کانادا

درآمد سال 2021، از فروش بنزین و نفت، 127.0 میلیارد دلار بوده است. صنعت عمده ‌فروشی بنزین و نفت در کانادا، فرآورده‌ های نفتی را در جایگاه‌ های خرده‌ فروشی، تولید کنندگان و سایر مشتریان توزیع می‌ کند. قیمت محصولات صنعتی با قیمت جهانی نفت خام مرتبط است که می تواند باعث نوسانات قابل توجهی برای اپراتورها شود. قیمت نفت خام در سال‌ های منتهی به دوره گزارش به دلیل رشد فعالیت‌ های اقتصادی جهانی و افزایش تقاضا که باعث رشد شدید درآمد شد، به شدت افزایش یافت. با این حال، عرضه بیش از حد و تقاضای آهسته از سوی بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور منجر به کاهش شدید قیمت ها در سال های 2015 و 2016 شد. در سال 2016، قیمت جهانی نفت خام 15.7 درصد کاهش یافت.

فروشندگان خودروهای جدید در کانادا

درآمد فروشندگان خودرو در سال 2021، 125.0 میلیارد دلار بوده است. انتظار می‌ رود طی پنج سال منتهی به 2020، درآمد صنعت فروشندگان خودروهای جدید در کانادا، هرچند اندک، افزایش یابد. در حالی که تقاضا برای خودرو به دلیل شرایط اقتصادی سالم در اکثر دوره پنج ساله، مانند افزایش اعتماد مصرف‌ کننده و پایین بودن نرخ بیکاری بالا بوده است، همه‌ گیری COVID-19 (کرونا) باعث معکوس شدن بسیاری از این روندها نسبت به دوره فعلی شده است. این حال، با توجه به برنامه واکنش اقتصادی دولت به همه‌ گیری ویروس کرونا، انتظار می‌ رود درآمد قابل تصرف در کانادا در سال 2020 به دنبال برنامه‌ های مختلف و پرداخت‌ های حمایتی انجام‌ شده به افراد و خانواده‌ ها افزایش یابد.

سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در کانادا

 درآمد سال 2021، فروشندگان مواد غذایی 98.2 میلیارد دلار بوده است. صنعت سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در کانادا طی پنج سال تا سال 2021 حتی در طول همه گیری COVID-19 (کرونا) به رشد خود ادامه داده است. در حالی که افزایش سطح اعتماد مصرف‌ کننده و رشد جزئی درآمد سرانه یک محیط کسب‌ و کار بهینه را فراهم می‌ کند. همچنین تجربه خرید یک مرحله‌ ای را برای مشتریان فراهم می‌ کند. بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال صرفه جویی در هزینه ها در فروشگاه های مواد غذایی، ذخیره اقلام تبلیغاتی یا خرید و فروش با برندهای دارای برچسب خصوصی بودند.

بیمه عمر و مستمری در کانادا

درآمد سال 2021، بیمه عمر و مستمری 76.7 میلیارد دلار بوده است. صنعت بیمه عمر و مستمری در کانادا طی پنج سال منتهی به سال 2020 در بحبوحه همه گیری COVID-19 (کرونا) کاهش یافته است. اپراتورهای صنعت مسئولیت سالیانه ها و بیمه نامه های عمر، درآمد از کارافتادگی و بیمه نامه های مرگ و پارگی تصادفی را می پذیرند، در حالی که حق بیمه های دریافتی مشتریان را در انواع اوراق بهادار مالی سرمایه گذاری می کنند. این صنعت عمدتاً از اثرات منفی اقتصادی ناشی از همه‌ گیری ویروس کرونا از جمله کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ ابتلا متحمل شده است. در نتیجه، انتظار می‌ رود درآمد صنعت با کاهش 1.6 درصدی سالانه به 76.7 میلیارد دلار برسد.

ساخت و تولید در اقتصاد کانادا

موضوع ساخت و تولید در اقتصاد کانادا، را مقاله اقتصاد کانادا در این بخش شکافته است. صنعت تولید کانادا پتانسیل زیادی برای آینده اقتصادی کانادا دارد. دنیا در حال تغییر است و فناوری‌ های جدید نه تنها بازارهای جدیدی را برای کالاهای کانادایی باز می‌ کنند، بلکه روش‌ های تولید این کالاها را تغییر می‌ دهند. برای این که تولید در کانادا به عنوان یک شرکت فعال، نوآور و رقابتی در اقتصاد باقی بماند، کسب و کار و دولت باید با یکدیگر همکاری کنند. یک جامعه تولیدی پر جنب و جوش، خوشه های صنعتی را تشویق می کند که مهارت ها، دانش و فناوری را توسعه دهند. موفقیت باعث موفقیت می شود: زمانی که تولیدکنندگان کانادایی رشد می کنند و به رقابت می پردازند، به عنوان آهنربا برای سرمایه گذاری جدید آماده می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *