کشور امارات متحده عربی با جمعیتی حدود 8 میلیون نفر در جنوب غربی آسیا قرار دارد و یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که افراد زیادی هر ساله به دلایل مختلف خواهان مهاجرت کاری به این کشور هستند. امارات یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و پتانسیل‌های کاری فراوانی برای مهاجران در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند. میانگین درآمد در امارات 19600 درهم در ماه بوده و نرخ بیکاری در این کشور در سال 2020، نزدیک به 5 درصد اعلام شده‌است.

امارات عربی از هفت شهر ابوظبی، عجمان، شارجه، دبی، فجیره، رس الخیمه و ام ال کووین تشکیل شده است. رشد بی امان اقتصادی در طی سال‌های اخیر موجب شده کار در امارات بر روی هر رزومه‌ای تأثیرگذار باشد. امارات مکانی است که سنت با مدرنیته روبرو می‌شود و انگلیسی، زبان اصلی مشاغل است. حدود ۸۵% از جمعیت این کشور از خارج وارد می‌شوند؛ بنابراین مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

در سراسر این کشور با فرهنگ متنوع، فرصت‌های شغلی وجود دارد؛ اما بیشتر مشاغل در امارات متحده عربی در ابوظبی و دبی یافت می‌شود. هزینه زندگی نسبتاً گران است، به خصوص در این دو شهر، اما شما پول باارزش خود را دریافت می‌کنید زیرا استاندارد زندگی کلاس جهانی است.

امارات متحده عربی کشوری با تضاد در ساختمان‌های برجسته، بیابان‌های وسیع، جمعیت بزرگ مهاجران و فرصت‌های طلایی برای فارغ‌التحصیلان ماهر است. امارات یکی از کشورهای آزادتر در منطقه است. با این حال، فارغ‌التحصیلانی که برای کار به امارات متحده عربی می‌روند، به درک ارزش‌های فرهنگی و مذهبی آن و تأثیر این موارد بر زندگی روزمره نیاز دارند. مهاجرین معمولاً به دنبال آن هستند که بتوانند پس از حضور و کار در کشور مقصدشان، به اقامت دائم و یا پاسپورت آن کشور برسند.

کشور امارات از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که شرایط کسب اقامت و یا تابعیت را بسیار دشوار ساخته است و افرادی که جهت کار در امارات اقدام می‌کنند در ابتدا اقامت‌های کوتاه مدت و موقتی دریافت می‌کنند که مدت آن‌ها بستگی به زمان قرارداد آن‌ها دارد. حضور افراد در این کشور نمی‌تواند به اقامت بلند مدت آن‌ها منجر شود. به طور مثال، در کشورهای اروپایی افرادی که از طریق کار اقدام می‌کنند می‌توانند پس از 5 سال به اقامت دائم برسند اما این مدت در کشوری مانند امارات 30 سال است. این افراد پس از آنکه بتوانند 30 سال اقامت خود را تمدید کنند، شاید بتوانند به اقامت دائم این کشور برسند.

همچنین شرایط دریافت تابعیت و پاسپورت امارات بسیار سخت است و معمولاً کشور امارات به افراد مهاجرت، تابعیت و پاسپورت خود را اهدا نمی‌کند. منابع غنی از نفت خام طبیعی امارات متحده عربی به بودجه رونق و پیشرفت ساخت و ساز کشور به عنوان یک مقصد گردشگری کمک کرده است. امارات متحده عربی از لحاظ استراتژیکی در خلیج فارس، قطب اصلی تجارت و یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان برجسته جهان است.

بحران مالی سال 2008، با نوسان قیمت نفت، رکود بازار املاک و مستغلات، فروپاشی بانکی و کاهش هزینه‌های لوکس مصرف کننده، امارات متحده عربی را به شدت تحت تأثیر قرارداد. از آن زمان، این کشور به شدت در امور بانکی و مالی، تجارت، صنعت، گردشگری و سرگرمی متنوع شده است. قیمت ملک از آن زمان تثبیت شده و اشتیاق تازه‌ای را برای ساخت و ساز به همراه دارد.

نرخ بیکاری در امارات

نرخ بیکاری در امارات متحده عربی از 2.64 درصد در سال 2019 به 5 درصد در سال 2020افزایش یافته است که بیشترین نرخ بیکاری این کشور در 10 سال اخیر است. کمترین نرخ بیکاری در سال 1985 بوده که نرخ جالب 1.15 بوده است. در بیشتر آمارها کشور امارات جزو 30 کشور برتر از نظر نرخ کم بیکاری بوده که این امر نشان دهنده شرایط مناسب کار در امارات است.

چه روش‌هایی برای کار در امارات وجود دارد؟

بسیاری از مهاجران مشاغل را از طریق شرکت‌های کاریابی بین‌المللی در کشورهای خود می‌یابند. در امارات متحده عربی بسیاری از موقعیت‌ها از طریق آژانس‌های استخدام یا به صورت آنلاین در معرض دید نیروی متخصص است. سایت‌های کاریابی برای جستجوی فرصت‌های شغلی در امارات وجود دارند که می‌توان از طریق آن‌ها اقدام کرد.

ساعت کاری

متوسط ساعات کاری روزانه امارات متحده عربی هشت ساعت است. شایان ذکر است که کارکنان مناطق بی شماری از کشور لزوماً مشمول قانون کار در امارات متحده عربی نیستند (توصیه می‌شود قرارداد خود را بررسی کنید). در امارات هیچ گونه مالیات بر درآمد و دستمزد پرداخت نمی‌شود. مالیات ارزش افزوده 5 درصدی برای اکثر کالاها و خدمات در ژانویه سال 2018 معرفی شد. حمل و نقل عمومی، خدمات پزشکی و خدمات مالی از مالیات معاف هستند.

در امارات متحده عربی کارمندان تمام وقت معمولاً هر هفته پنج شیفت هشت ساعته کار می‌کنند. با این حال، هفته کاری از یکشنبه تا پنجشنبه برگزار می‌شود. جمعه و شنبه روزهای استراحت هستند. همچنین ساعات کار در ماه رمضان کاهش می‌یابد. کارمندان بخش خصوصی حق دارند 30 روز مرخصی سالانه بعد از یک سال کار را داشته باشند. شما مالیات بر درآمد خود را در امارات پرداخت نمی‌کنید.

9 تعطیلی عمومی شناخته شده در امارات متحده عربی وجود دارد اما طبق برخی از ماه‌ها برخی از این تاریخ‌ها تغییر می‌کنند.

تعطیلات ملی شامل موارد زیر است:

  • روز سال نو (1 ژانویه)
  • آل اسراء وال میراج – روز معراج
  • عید فطر
  • روز عرفات
  • عید قربان
  • الحجری – سال نو اسلامی
  • سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص)
  • روز بزرگداشت
  • روز ملی

کاریابی در امارات

افرادی که قصد دارند شغل مناسب خود را جهت کار در امارات پیدا کنند می‌توانند از طریق موسسات کاریابی در این کشور شغل مورد نظر خود را بیابند. مزیت موسسات کاریابی در امارات این است که افراد متقاضی می‌توانند بدون صرف هیچ هزینه‌ای و بدون مهاجرت به امارات به صورت آنلاین ثبت نام کنند. متقاضیان باید لیست کاملی از رزومه کاری خود، میزان تحصیلات، سابقه کاری و دیگر موارد مورد نیاز موسسه کاریابی را در اختیار آن ها قرار دهند.

اکثر کارفرمایانی که به دنبال نیروی کار ماهر هستند از طریق همین موسسه‌ها نیروی کاری مناسب با شرایط خود را جذب می‌کنند. هنگامی که شغل مناسب با مهارت متقاضیان یافت شد، موسسات کاریابی به آنها اطلاع می‌دهند و متقاضیان می‌توانند برای مهاجرت و اخذ ویزا و دیگر کارهای مربوط به اقامت راهی امارات شوند.

کمبود مهارت در امارات

امارات متحده عربی دارای چندین صنعت قوی و در حال رشد از جمله بخش انرژی است که به متخصصان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) نیاز دارند. با معرفی مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون تقاضا برای متخصصان مالیاتی افزایش یافته است. در همین حال، فارغ‌التحصیلان حسابداری و بانکی، در صنایع املاک و دارایی گشایش‌های بسیاری را پیدا خواهند کرد.

دستمزد در امارات

فردی که در امارات متحده عربی کار می‌کند به طور میانگین حدود 19.600 درهم (5336.3 دلار آمریکا) در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 4.370 درهم (کمترین میانگین) تا 100-90 درهم (بالاترین میانگین دستمزد) در امارات متغیر است. معمولا افراد به این دلیل به کشور دیگر مهاجرت می‌کنند که درآمدشان بیشتر از درآمد فعلی‌شان باشد و به همین دلیل امارات را انتخاب می‌کنند؛ زیرا امارات یکی از کشورهای مرفه به شمار می‌رود و میزان دستمزد کارکنان در این کشور نسبت به دیگر کشورها بیشتر است. البته درآمد و حقوق هر شغل نسبت به شغل دیگر می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، میانگین دستمزد افراد مشغول به کار در امارات، در سطح مناسب و قابل قبولی است.

میانگین درآمد کار برخی افراد با درآمد بالا در امارات

  • میانگین دستمزد افراد فارغ‌التحصیل که دارای مدارک دانشگاهی هستند 3.300 دلار است.
  • میانگین دستمزد تکنسین‌هایی که در کارشان ماهر هستند 2 هزار دلار در هر ماه است.
  • به کارگرانی که دارای مدرک دیپلم هستند به طور میانگین هر ماه 1.400 دلار داده می‌شود.
  • به طور میانگین به حسابداران شرکت‌های معتبر هر ماه 1.600 دلار می‌پردازند.
  • میانگین درآمد کارهای تبلیغاتی 1.400 دلار در ماه است.
  • یک تعمیرکار خودرو به طور میانگین هر ماه 1.100 دلار دستمزد دریافت می‌کند.

مالیات و هزینه‌های کار در امارات

میزان درآمد سالانه هر کشور با نرخ مالیات می‌تواند رابطه تنگاتنگی داشته باشد و همه شرکت‌ها و ارگان‌های موجود در امارات نیز موظف هستند با توجه به میزان درآمد سالانه‌شان مالیات خود را بپردازند. افرادی که به طور شخصی مشغول به کار در امارات هستند باید به طور شخصی و به صورت اقساط مالیات خود را بپردازند.

مالیات در امارات بر روی همه کالاها لحاظ شده است که شامل: مواد غذایی، پوشاک، بنزین، لوازم برقی، برق، آب، تلفن می‌شود. لازم به ذکر است که نرخ مالیات بر میزان درآمد شرکت‌ها در امارات 50 درصد، نرخ مالیات بر میزان درآمد بانک‌ها 20 درصد و مالیات عوارض و شهرداری 10 درصد است. حتی هتل‌ها و کارگران نیز باید 5 درصد مالیات بپردازند.

شرایط کار در امارات

یکی از بارزترین ویژگی های امارات متحده عربی، ترکیب جمعیتی نیروی کار آن و تفاوت های چشمگیر بین شرایط کار است. تقریبا 70 درصد نیروی کار دولت امارات متحده عربی را اتباع اماراتی تشکیل می دهند، در حالی که خارج از کشور با قاطعیت بر بخش خصوصی تسلط دارند.

حداقل دستمزد در این کشور وجود ندارد، همه کارگران از تشکیل اتحادیه ها. چانه زنی جمعی و اعتصاب منع شده اند. در سال 1995 ایالات متحده امارات متحده عربی را از برنامه بیمه شرکت سرمایه گذاری خصوصی در خارج از کشور ایالات متحده به دلیل عدم رعایت حقوق و استانداردهای کارگر به رسمیت شناخته شده در سطح بین المللی به حالت تعلیق درآورد.

با این وجود، امارات متحده عربی استاندارد های ایمنی و بهداشت محیط کار را به سختی تنظیم می کند و کارگران آسیب دیده طبق قانون حق جبران خسارت را دارند؛ کار اجباری و اجباری غیر قانونی و نادر است؛ کودکان زیر 15 سال مجاز به کار نیستند و مقررات ویژه ای برای کارگران بین 15 تا 18 سال وجود دارد.

بازار کار در امارات متحده عربی

امارات متحده عربی طی دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است، بنابراین فرصت های کاری زیادی برای یافتن وجود دارد. در حقیقت، دبی تنها با 0.5 درصد، کمترین نرخ بیکاری در جهان را داراست. بیشتر ساکنان فقط در چند بخش از جمله فناوری اطلاعات، امور مالی، نفت و پتروشیمی، ساخت و ساز و جهانگردی مشغول به کار هستند.

قانون کار امارات و قرارداد های کاری

قانون کار یک قانون فدرال است که برای همه امارات متحده عربی اعمال می شود این قانون توسط وزارت کار و امور اجتماعی اجرا می شود و دادخواست های دادگاه های فدرال و محلی امارات متحده عربی به آن ها رسیدگی می کند. قانون کار در امارات متحده عربی در مورد همه کارمندان صرف نظر از اینکه آن ها تبعه امارات هستند یا خارج از کشور، قابل اجراست؛ با این حال، دسته های کمی که در زیر ذکر شده است، از کاربرد آن مستثنی شده اند:

  • کارمندان و کارگران شاغل در ادارات دولتی فدرال در امارات عضو، ارگان های عمومی، شهرداری ها، نهادهای عمومی فدرال و محلی
  • اعضای نیروهای مسلح، پلیس و واحدهای امنیتی
  • خدمتکاران خانگی
  • کارگران کشاورزی

قانون کار در امارات متحده عربی همه جنبه های روابط کارفرمایی و کارمندی از جمله قرارداد کار، محدودیت های استخدام نوجوانان و زنان، نگهداری سوابق و پرونده ها، قوانین مرخصی، ساعات کار، مراقبت های پزشکی و اجتماعی، ایمنی کارکنان، کدهای نظم و انضباط، خاتمه قرارداد کار، مزایای پایان خدمت، جبران بیماری های شغلی، مجازات ها و حوادث ناشی از کار، بازرسی های کار، صدمات و تلفات را شامل می شود.

قرارداد کار در امارات

قرارداد کار در اصل باید شامل تاریخ قرارداد کار، تاریخ شروع قرارداد کار، ماهیت قرارداد (محدود یا نامحدود)، شرایط قرارداد و تعیین و جبران خسارت باشد.  قرارداد های کاری دو نوع است که شامل قرارداد های کاری محدود و قرارداد های کاری نامحدود می شود. قراردادهای کاری محدود برای مدت زمان مشخص با مشخصاتی مانند شروع خاص و تاریخ اتمام، بیش از چهار سال نیست؛ با این حال ، می توان آن را با رضایت متقابل تمدید کرد، استخدام در پایان دوره قرارداد به طور خودکار پایان می یابد.

با این حال، در مورد قرارداد های نامحدود، یک تاریخ شروع واقعی وجود دارد اما هیچ تاریخ اتمامی وجود ندارد؛ قرارداد با توافق متقابل هر یک از طرفین، با دادن اخطار 30 روزه برای فسخ می شود. اگر فسخ قرارداد توسط کارفرما به دلیل غیرموجه باشد کارمند مستحق جبران خسارت خواهد بود.

دوره آزمایشی

ماده ۳۷ قانون پیش بینی کرده است که دوره آزمایشی حداکثر برای شش ماه می تواند باشد  کارمند یا کارفرما می تواند در هر زمان از دوره آزمایشی قرارداد کار را فسخ کند بدون اینکه کارفرما متعهد به پرداخت پاداش پایان خدمت یا جبران خسارت کارمند باشد.

همه دستمزد ها و مزایای دوره آزمایشی باید همراه با هزینه های بازگشت به کشور پرداخت شود، به شرط آنکه فسخ قرارداد کار به دستور کارمند باشد. با اتمام دوره آزمایشی، این کار به عنوان استخدام کارفرما در نظر گرفته می شود. با این حال، پاداش پایان خدمت یا خسارت به جای اخطار، لازم نیست توسط کارفرما در طول دوره آزمایشی پرداخت شود. شرط آزمایشی اجباری نیست و به اختیار طرفین سپرده می شود تا در مورد دوره واقعی دوره آزمایشی توافق کنند.

پرداخت دستمزد

طبق قانون ، پاداش کارگر در ازای خدمات وی تحت قرارداد کار، چه به صورت نقدی و چه به صورت های دیگر، سالانه، هفتگی، ماهانه، روزانه، ساعتی، با نرخ قطعه یا بهره وری مرتبط است؛ دستمزد همچنین شامل کمک هزینه های زندگی و مشوق های به رسمیت شناختن صداقت یا کارایی است، مشروط بر اینکه این مشوق ها در قرارداد کار مشخص شده باشد یا بخشی از قوانین داخلی تأسیس باشد.

استخدام نوجوانان و زنان

استخدام نوجوانان زیر 15 سال در امارات متحده عربی ممنوع است، با این حال، از ژانویه 2011 ، نوجوانان در گروه سنی 15 تا 18 سال مجاز به کار هستند، در صورتی که مجوز کار نوجوانان را از وزارت کار دریافت کنند؛ با این حال، محدودیت های خاصی در مورد نوع کار و ساعات استخدام وجود دارد.

طبق فرمان جدیدی که در سال 2016 توسط وزارت منابع انسانی صادر شد، دانش آموزان مجاز به گذراندن دوره های آموزشی و پر کردن موقعیت در بخش خصوصی پس از گرفتن مجوز کار هستند. بر اساس این مصوبه، سرپرستان دانش آموزان 12 تا 18 سال باید برای اهداف آموزشی رضایت کتبی ارائه دهند، این مصوبه از نظر مزایا و مزایایی که برای دانشجویان محلی و خارجی در نظر گرفته شده است، شرایط مشابهی را به دانشجویان می دهد.

ساعات کار – پرداخت و محاسبه اضافه کاری

حداکثر ساعات کار برای یک کارمند بزرگسال هشت ساعت در روز (۴۸ ساعت در هفته) است، این کار را می توان برای مشاغل خاص مانند کار در کافه تریاها، هتل ها، تجارت و نگهبانان به 9 ساعت در روز افزایش داد، زمان رفت و آمد شامل ساعات کاری نمی شود.

قانون کار بیان می دارد که هر ساعت کار بیش از ساعات عادی می تواند به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته شود. کارفرمایانی که کارگران را مجبور به کار بیش از 48 ساعت بدون پرداخت اضافه کاری به آن ها می کنند، قوانین کار را نقض می کنند اما یک کارفرما حق دارد از کارمند بخواهد که اضافه کار کند، به شرطی که به ازای تعداد ساعات کار اضافی به کارگر پرداخت شود.

همچنین، به جای هشت ساعت معمول در روز، یک کارفرما می تواند از کارمندان بخواهد که در یک روز 9 ساعت کار کنند، اما این ساعت اضافی باید روز دیگر در هفته از زمان کار آن ها کسر شود، بعد از هر پنج ساعت متوالی کار در هر روز یک ساعت استراحت مجاز است. برای کارگران درگیر در صنایعی مانند تجارت، سفره خانه ها، هتل ها، امنیت و سایر مشاغل، تعداد ساعات کار ممکن است به 9 ساعت در روز افزایش یابد.

گاهی اوقات کارفرما می تواند در ازای دریافت دستمزد اضافی، از کارمند خود بخواهد که در روز تعطیل هفتگی خود کار کند، اما به آن ها اجازه داده نمی شود که برای دو روز تعطیل متوالی کار کنند.

پرداخت اضافه کار

برای ساعات کار اضافی، به کارگر مزدی معادل دستمزد ساعتی عادی، به غیر از 25 درصد از مزد مزبور، پرداخت می شود. به عنوان مثال، یک کارگر با درآمد 100 دینار در ساعت ممکن است ساعت اضافه کاری که در یک روز کاری معین کار می کند، 125 دینار داشته باشد.

ماده 68  قانون تصریح می کند که اگر کارگری بین ساعت 9 شب تا 4 صبح اضافه کار کند واجد الشرایط دریافت 50 درصد مزد مزبور می شود.

بیمه کارگری

مسئولیت بیمه درمانی به عهده کارفرما (نه کارمند) است. در این قانون همچنین آمده است كه كارفرمایان برای تهیه بیمه درمانی نباید حقوق كارمند را كم كنند. کارفرمایان مهاجران موظفند بیمه خدمات درمانی خود را برای کارمندان خود تهیه کنند، حامیان مالی نیز ملزم به تهیه بیمه درمانی خصوصی برای افراد تحت تکفل خود هستند.

سن بازنشستگی در امارات

حداکثر سن کارگران مهاجر برای ادامه کار در امارات 60 تا 65 سال است کارمندان مهاجر مشمول حقوق بازنشستگی امارات متحده عربی نیستند اما به آن ها پاداش پایان خدمت پرداخت می شود. سن بازنشستگی برای اتباع امارات متحده عربی که 48 سال بود، در فوریه 2016 به 49 سال افزایش یافته است اما برای اینکه بتوانند مزایای بازنشستگی کامل را دریافت کنند، کارمندان اماراتی باید حداقل 20 سال سابقه خدمت را قبل از تاریخ بازنشستگی به خود اختصاص دهند.

در همین حال، سن بازنشستگی برای مهاجران در امارات متحده عربی 60 سال است حتی وزارت کار امارات متحده عربی درخواست های اجازه کار افراد بالای 60 تا 65 سال را قبول می کند.

مشاغلی که امارات نیروی کار کم دارد:

با توجه به رشد سریع امارات و تمرکز دولت بر ساخت کشوری در قرن بیست و یکم که به آینده چشم دوخته است، تعجب آور نیست که صنایعی که هم اکنون در امارات متحده عربی استخدام می شوند شامل IT ، امور مالی، دارایی، انرژی و گردشگری است.

داوطلبان دارای مهارت علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بسیار مورد توجه قرار می گیرند. کسانی که آموزش حسابداری دارند و می توانند به مدیریت جنبه های مالی و تجاری کمک کنند نیز مورد تقاضا هستند. با معرفی مالیات بر ارزش افزوده اخیر در امارات متحده عربی، متخصصان مالیات در حال حاضر بسیار مورد تقاضا هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *